top of page

חוסן מנטלי ופעילות גופנית

לרוב כשאני שואלת מתאמנים שלי איך אתם מתמודדים עם לחץ? בדר"כ עונים לי מצוין.. סבבה.. קטן עלי.. ותמיד

אני משתהה.. האמנם??

אז מה זה לחץ? האם הוא דבר טוב? לא טוב? ואיך מתמודדים איתו?


היום יום אצל רובינו מזמן סיטואציות לא רגילות, חריגות, עמוסות שבהן אנו צריכים לעמוד, ולהתמודד על הצד הטוב ביותר. כמו לדוגמא, לפני תחרות, לפני דייט, לקראת מבחן, לקראת שיחה עם הבוס וכו..

כל אלה ועוד, יכולים להיות סיטואציות, שאצל חלק יגרמו לתחושת התרגשות, לחלק אדישות, עצבנות, שמחה או לחץ.


תחושת לחץ, בהשוואה לתחושות אחרות, היא תחושה המביאה לידי ביטוי את תפישת המצב שלי. לדוגמא בסיטואציה של מבחן, לא המבחן הוא הסיבה ללחץ, אלא איך אני תופשת את הסיטואציה, שבוחנים אותי. כלומר, כיצד אני מפרשת את הפער בין היכולת שלי לדרישה. ככל שיש יותר פער, תחושת הלחץ תיגדל.

הרבה מתחושות הלחץ נובעות גם מהלא ידוע. אם לדוגמא אני ניגשת לראיון עבודה, ואני לא כ"כ בטוחה לגבי ההתאמה שלי, ומאמינה שיש פער בין תפישת היכולות שלי לדרישות, תחושת הלחץ תעלה.



אז מה? אז מדוע זו בעיה שתחושת הלחץ עולה? ובכן, תחושת לחץ עד רמה מסוימת כלומר, כשהפער לא כ"כ גדול בין תפישת היכולת שלי למה שדורשים ממני, יכולה לקדם, לדחוף אותי ואף להוציא ממני את המירב. אולם, כאשר הפער מאד גדול, ותחושת הלחץ גדלה היא עלולה לשתק אותי, ולגרום לי לתפקוד נמוך. ההרגשה המלווה תחושה זו היא הרגשה לא נעימה. הרגשה של כישלון! ומי רוצה להיכשל??


מי הם האנשים, או מה מאפיין את האדם שיודע להתמודד עם תחושה זו? מי הם האנשים שהתחושה הזו מקדמת אותם, דוחפת אותם ולא מפילה אותם או משתקת?

ובכן, מסתבר שלאותם אנשים המסוגלים ויכולים לתחושת לחץ גבוהה הם אנשים בעלי חוסן מנטלי.

אדם בעל חוסן מנטלי הוא אדם שפיתח מיומנויות לוויסות כעס, דיכאון, מתח וכו..אדם בעל חוסן מנטלי מראה עיקביות, הוא ממוקד, בטוח במצבים מאתגרים, ויודע לצאת מאיזור הנוחות שלו.


האם ניתן ללמוד חוסן מנטלי? האם ניתן לרכוש חוסן מנטלי?

אז בהחלט כן!


הטיפול בחוסן מנטלי הוא משני כיוונים: מצד הראש ומצד הגוף.

אז ראשית מסתבר שהמחשבות שלנו ומה שאנו אומרים לעצמנו משפיעים על התפישה שלנו, על הדימוי העצמי שלנו. דיבור עצמי שלילי משפיע על תפישת היכולת שלנו לעומת, דיבור עצמי חיובי. כעזרה לבניית דיבור עצמי חיובי ניתן להציע לחשוב רגע ולעשות רשימת חוזקות. במה אני טוב? במה אני חזק? מה הם החוזקות שיש לי שיעזרו לי ללמוד בצורה טובה יותר, לדוגמא. האם יש לי יכולת ריכוז טובה? האם התמדה ? האם יש לי כח לדחוף עצמי קדימה? מציאת החוזקות שלנו והעלאתם למודעות ודיבור עליהם ישפיע לתפישת עצמי חיובית יותר.

באופן כללי, נשתדל ליצור אווירה מנטלית חיובית.


והגוף- וכאן אנו מגיעים לקשר לפעילות גופנית. הרבה יבחרו בטכניקות תירגול מדיטציה, מיינדפולנס. פרקטיקת נשימות, מדיטציות בהחלט חשובים להתמודדות עם לחץ אולם זה לא מספיק. פעילות גופנית היא פרקטית יותר, וההשפעה שיש לה על התמודדות עם תגובות לחץ היא ארוכה יותר. מסתבר, שאנשים מאומנים מגיבים פחות בלחץ לסיטואציות שונות בהשוואה ללא מאומנים.


אז מדוע? מה הסיבה? כשאנו עושים פעילות גופנית הסימפטומים אותם אנו מרגישים מאד דומים לסימפטומים של תחושת הלחץ: דופק גבוה, זיעה, קוצר נשימה. כך, כשאדם מאומן נמצא במצב מלחיץ הסימפטומים הללו אינם זרים לו. הוא מפרש אותם כסימפטומים שנותנים לו כח להתגבר ולהתמודד. הוא לא מפרש אותם כתחושות שבאות להכשילו, או תחושות של חולשה.. אלא ההפך.

אדם לא מאומן יגיב לסימפטומים האלה בעוצמה גבוהה יותר. תחושות אלה יפחידו אותו הם זרות לו והוא רואה אותם כאות לחולשתו.

אדם שעוסק בפעילות גופנית הביטחון בגופו עולה, הוא מרגיש שהוא מסוגל להתמודד עם הקשיים הפיזיים שמולו. תחושת הצלחה זו משפיע גם על תפישת היכולות שלו בתחומי חיים אחרים.


ולסיכום, העיסוק בפעילות גופנית תורם לבריאות האדם בהיבטים שונים. היכולת שלנו להתמודד עם מצבי לחץ והיכולת שלנו לרכוש חוסן מנטלי תושפע גם כן מהפעלת הגוף.

ד"ר סיגלית דסה-שלומוב

138 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page