לשבת זקוף וישר!!??

כאבי גב הינה בעיה ממנה סובלים הרבה אנשים בעולם כולו. כאבי גב משפיע על כ- 80% מכלל האוכלוסייה.

באוסטרליה דווח על כ- 5 ביליון דולרים, שיוצאים כל שנה על מגוון בדיקות, טיפולים, עצות שנמצאו כלא יעילים ולא הכרחיים. האם באמת צריך להקפיד על ישיבה זקופה? בואו ננסה לעשות סדר בין עובדות מחקריות למיתוסים בעיניין כאבי הגב.



1. מנוחה במיטה אינה עוזרת לכאבי גב.

בימים הראשונים לאחר התחלת הכאב, יש להימנע מפעילויות אגרסיביות. הימנעות כזו תביא להקלה בהרגשת הכאב. אולם, המחקר תומך באופן גורף כי יש להקפיד על תנועה, ובהדרגה לחזור לכל הפעילויות הרגילות להן רגיל האדם (כולל חזרה לעבודה ). ההקפדה על תנועה חשובה לאין ארוך, ומזרזת את תהליך ההחלמה. שכיבה ממושכת במיטה אינה עוזרת ואף קשורה להרגשת כאב גדולה יותר. שכיבה ממושכת מנציחה את המגבלה התנועתית, מאריכה את משך ההחלמה, את החזרה לעבודה, ולשגרת החיים הנורמלים.

2. כאב גם הוא שכיח ונורמלי.

חווית כאב הגב היא כמו להיות עייף, או להרגיש עצוב. אנחנו לא בהכרח אוהבים זאת, ומסתבר שזה קורה כמעט לכולם בנקודה זו או אחרת בחייהם. מה שאינו שכיח הוא לא להחלים מכאב גב.

רוב כאבי הגב האקוטיים הם בדרך כלל תוצאה ממתיחת מאמץ (strain) או נקע (sprain) פשוטים, וברוב המיקרים הפרוגנוזה מצוינת.



במהלך 2 השבועות הראשונים לאפיזודה האקוטית של הכאב, רוב האנשים ידווחו הטבה משמעותית בסימפטומים. 85% מהם יחלימו לחלוטין תוך 3 חודשים.

3. בדיקות תהודה מגנטית ורנטגן נדרשים לעיתים רחוקות

לא מעט רופאים ומומחי בריאות שונים ימליצו על ביצוע סריקות תהודה מגנטים, וצילומי רנטגן לשלילת "עינינים" רציניים המעורבים בכאב. אולם, כמעט כל העדויות המחקריות מצביעות שסריקות אלה מראות "עינינים חשובים "במעט מאד מין האנשים עם כאבי הגב.

4. כאב הגב לא נגרם בגלל משהו "שזז מהמקום"



אין הוכחה כי כאב הגב נגרם כתוצאה מכך שמפרק או עצם זזו ממקומם, או שהאגן אינו במנח תקין ושאינו סימטרי. רוב האנשים עם כאב גב שמבצעים סריקות לא מראים שום עדות לבלט דיסקלי, פריצה או לתזוזה עצם ואו מפרק.

ישנם אנשים שעוברים טיפול מניפולטיבי ידני ומרגישים מצוין לאחר מכן, אולם ההטבה הזו היא תוצר של ירידה זמנית בכאב, ירידה במתח השרירי, ולא בגלל הזזת מפרק או מבנה כזה או אחר.

5. ניתוח הכרחי לעיתים רחוקות

מעט מאד אנשים עם כאב גב נדרשים לבצע ניתוח. רוב האנשים עם כאב יכולים לנהל את הכאב ולהחלים בעצם היותם אקטיביים ופעילים. בנוסף יש להוסיף לתוכנית ההחלמה חינוך והסבר על מהו הכאב וניסיון למצוא את המרכיבים המעורבים בכאב.

6. תיקי בית הספר הם בטוחים

הרבה אנשים בטוחים כי נשיאת תיקי בית ספר כבדים עלולים לגרום לכאבי גב. אול


ם המחקר כיום לא מצא שום קשר. לא נמצא כי משקל התיקים גורם לכאבי גב ולא נמצא שילדים שאינם סוחבים תיקים כבדים לא סובלים מכאבי גב.

אולם אם הילד או הוריו מאמינים שהתיקים מידי כבדים ולא פורפוצינאלים למבנה ולמשקל הגוף, סביר כי הילד יפתח כאבי גב. מרכיב הפחד מכאב הינו פקטור חשוב שנמצא כגורם לכאב.

7. יציבת הישיבה הטובה ביותר כנראה ואינה קימת

האם על כולנו לשבת זקוף וישר? בניגוד אולי לדעה הרווחת לא נמצא כל יציבה סטטית בישיבה מונעת כאבי גב או מורידה כאב. יציבות ישיבה שונות מתאימות לאנשים שונים. ישנם אנשים המרגישים החרפה בכאב עקב ישיבה זקופה וישרה וישנם כאלה שכאב מוחרף

רבים נוהגים לומר כי ישיבה רפויה אינה מומלצת. אולם עד כה אין שום הוכחה מדעית התומכת במיתוס זה. היכולת לגוון ולשנות יציבות במקום לשמור באופן אדוק על יציבה זקופה, ביחד עם ללמוד כיצד לזוז בביטחון חשובה לאין שיעור בקרב אנשים עם כאבי גב.

8. הרמת חפצים וכפיפת גב הם בטוחים

אנשים עם כאבי גב לעיתים מניחים כי פעילויות כמו הרמה כפיפה ופיתול מסוכנים לגב ורצוי להימנע מכך. אולם המחקר עד היום לא תומך בדעות ובמיתוסים אלה. לא נמצא סימוכין כי פקטורים אלה גורמים לכאבי גב. כמובן, אדם יכול לגרום לשינוי במתח השרירי כתוצאה מהרמת משקל חריג, לו הוא לא רגיל, או כתוצאה מביצוע תנועה חדה. בזמן כאב גב, נורמלי להרגיש שתנועות מסוימות יגרמו לכאב יותר מהרגיל. אולם, זה לא אומר שתנועות אלה מסוכנות ושיש להימנע מהם. בזמן הרמת חפצים או כפיפה יתכן והאדם ירגיש כאב בהתחלה, אולם אלה תנועות נורמליות שחייבות להיות מאומנות כדי לעזור לחיזוק הגב, כמו החזרה לריצה ולעיסוק בספורט לאחר נקע בקרסול, לדוגמא.

9. השאר בעבודה

יש לחשוב על כאב גב כעל פציעת ספורט. באופן כללי, אנשים העוסקים בספורט אינם נחים במיטה לאחר פציעה או כאב, כך צריכים להתנהג גם אנשים הסובלים מגב. אם ניקח את הספורטאים כדוגמא, הם יורידו את עומס האימונים לשבוע שבועיים אבל ימשיכו להיות פעילים.

יש להקפיד על רוטינת עבודה רגילה, ובהדרגה יש להמשיך ולבצע את כל מה שהייתם רגילים לעשות. באופן כללי האופציה הגרועה וכמובן הפחות טובה היא לקחת חופשת מחלה בזמן כאבי הגב. התנהגות כזו בדרך כלל תעכב את משך המחלה.

10. שינה גרועה משפיעה על כאבי גב

בזמן הרגשת הכאב די קשה להשיג בדרך כלל שינה טובה. אולם מצד שני בדרך כלל בעיות שינה יכולות להוביל לכאבי גב עתידיים. כמו ששינה גרועה עלולה לגרום להרגשת עקה, סטרס, כאבי ראש, הרגשת עייפות ומצב רוח ירוד היא יכולה גם לגרום לכאבי גב מתמשכים. לכן, שיפור איכות השינה יכולים להיות לעזר רב ומשמעותי בהפחתת הכאב.

11. לחץ, מצב רוח ירוד ודאגה משפיעים על כאבי גב

כיצד אנו מרגישים יכולה להשפיע על כמות הכאב אותו אנו חשים. כאב גב יכול להופיע כתוצר של שינויים בחיים, רמת הלחצים מידת החרדה ומצב הרוח. באותה דרך שמרכיבים אלה משפיעים על דרגת ההצטננות, תסמונת השלפוחית הרגיזה עייפות, הם יכולים להשפיע ולגרום גם להופעת כאב גב.

ברם, ניהול ומודעות לרמות הלחץ, מצב הרוח והחרדה ועיסוק בדברים מהנים, מציאת דרכי התמודדות יכולים לתרום רבות להפחתה ומיגור כאב בגב

12. פעילות גופנית היא טובה ואינה מזיקה לכאבי הגב

הרבה אנשים עם כאב חוששים מביצוע פעילות גופנית נמנעים מפעילות מתוך חשיבה ואמונה כי הפעילות תגרום להם לנזק נוסף. אמנות אלו אינן נכונות. כיום אנו יודעים כי פעילות גופנית תורמת, עוזרת לשמירה על הכושר ובריאות הגוף. הפעילות מרפה שרירים, עוזרת להעלאת מצב הרוח ומחזקת את מערכת החיסון .

13. אל תשלם יותר על תרופות "לכאבי גב"

בתעשיית התרופות ישנן כאלה המפורסמות ומשווקות כתרופות מיוחדות וספציפיות לכאב גב. אולם לא כך הן עובדות. באם אדם לוקח כדור לכאב לגופו אין דרך "לשלוח" את התרופה ישירות לגב! או ישירות לברך- אם אתה מרגיש כאב בברך. באם נתבונן היטיב על ההתוויות המדויקות הרשומות באותיות קטנות על קופסת התרופה נמצא כי אותה פורמולה ניתנת כתרופה לאוסטיאוארטירטיס או לכאבי ראש. אם כך, אל לך לשלם יותר על תרופה רק בגלל שרשום שם לכאבי גב.

14. תרופות חזקות אינם התשובה

הרבה אנשים מאמינים כי תרופות חזקות נדרשות כדי "להרוג " את הכאב. זאת לכאורה טעות. באפיזודה חדש של כאב גב עליך ראשית לנסות להתגבר על כך עם תרופות "פשוטות". תרופות חזקות המכילות אופיודים מספקים אמנם הקלה אולם לזמן קצר מאד. זאת ועוד, לתרופות אלו יש פוטנציאל גדול יותר לגרימת תופעות לוואי.

בעיניין כאב מתמשך, עיקש או כרוני העיניין מעט שונה, ולכן יש להיוועץ ברופא מומחה כאב.

Maher, C., O'Keefe, M. O'Sullivan, K. 2016

(news.com.uk)

5 צפיות