קשיים מוטורים אצל ילדים

ילדים מטיבעם אוהבים לזוז, לנוע, לשחק, לרוץ ולהיות פעילים. עם תהליך הגדילה הם גם רוכשים מיומנויות

מוטוריות כמו, קפיצה זריקה מסירה בעיטה וכו.. אצל רוב הילדים ההתפתחות של מיומנויות אלה היא תהליך קל יחסית אבל ישנם ילדים, שמראים רמה נמוכה של מיומנויות מוטוריות בהשוואה לבני גילם. לעיתים לקשיים אלה נילווים גם קשיים בתחום התיפקודי היום-יומי, ובתחום הרגשי-חברתי התנהגותי ולימודי. אין זה אומר משהו על מנת משכלם. לרוב ילדים המראים קשיים הם בעלי אינטליגנציה נורמלית ואף למעלה מזה.

כשאני שואלת הורים הבאים להתייעצות מה הם רואים אצל הילד? ומבקשת שיתארו אותו, בדר"כ אני מקבלת את התשובות הבאות:

הוא זז כאילו יש לו שתי ידיים שמאליות,

הוא נורא clumsy, כל דבר נופל לו מהידיים,

הוא מעדיף לשחק במחשב ואו בטלוויזיה מללכת לגן השעשועים,

הוא מתחמק מלעשות שיעורי בית בטענה שקשה לו לכתוב

הוא אף פעם לא רצה לרכב על אופניים,.. תמיד פחד ובכה

בשעה שכל החברים שלו משחקים ורצים הוא תמיד יישב ויצפה או יעדיף משחק בחול בישיבה..

הוא לא מספיק חזק, מתעייף מהר מאד ולא מוכן ללכת בטיולים ארוכים..


בשלב הבא אני ארצה להתרשם מהיכולות המוטוריות וההתנהגותיות של הילד ולבדוק האם הקשיים עליהם מדברים ההורים הם תוצר של השפעות סביבתיות כמו חסך בהתנסות מוטורית או אי-בשלות נוירו- התפתחותית.


בכל מקרה על פי ממצאי הבדיקה נתכנן תוכנית שאחת ממטרות העל שלה תהיה: אהבת התנועה! לנוע ללא

חשש, פחד ולהעז לנסות דברים חדשים ומאתגרים. בהדרגה נעבוד גם על הקשיים הספציפים אותם מראה הילד.


אנו יודעים מעל כל ספק, כי אי טיפול ממוקד בקשיים, הפערים בתיפקוד של הילד, בהשוואה לבני גילו, רק ילכו ויגדלו, ואף בתחומי תפקוד נוספים. לעיתים נוצר מעין כדור שלג המוביל להימנעות מפעילות גופנית. ילד שלא רגיל לעשות פעילות גופנית בילדותו לא יהיה פעיל גם בבגרותו דבר שישפיע גם על בריאותו.

אי טיפול בקשיים המוטורים עלול להוביל גם לבעיות התנהגותיות המתבטאות בתוקפנות או מופנמות.

בידוד חברתי, דימוי עצמי נמוך ומוטיבציה נמוכה בתפקוד הכללי ובלמידה גם הם תוצרים של תיסכול מתמשך בשל חוסר הצלחות וחוויות עבר שליליות.

אין מטרתינו באימון הגופני לאמן את הילד לקראת האולימיפיאדה. אולם, התנסות במיומנויות יסוד ותירגולם יתרמו ליכולת הקואורדינטיבית הכללית, חווית התירגול החיובית תשפיע על תחושת המסוגלות שלו ועל המוטיבציה לנסות עוד דברים מאתגרים.

פרטים נוספים אודות התוכנית, ניתן ליצור עימי קשר, ד"ר סיגלית דסה-שלומוב.

6 צפיות